Pytania jawne do matury z polskiego 2025: Co warto wiedzieć?

Powrót

Pytania jawne do matury z polskiego 2025: Co warto wiedzieć?

2024-09-01
23 min
7 zadań
Pytania jawne do matury z polskiego 2025: Co warto wiedzieć?

Pytania jawne do matury z polskiego 2025: Co warto wiedzieć?

Przygotowanie do matury z polskiego 2025: Wprowadzenie

Przygotowanie do matury z języka polskiego w 2025 roku może wydawać się trudne, ale dzięki odpowiedniemu planowaniu i wczesnemu zapoznaniu się z pytaniami jawnymi, możesz skutecznie zorganizować swoją naukę. MaturaMinds (linklink) pomoże Ci w osiągnięciu tego celu! Skorzystaj z naszej platformy, która oferuje interaktywne lekcje, pytania ćwiczeniowe oraz fiszki, aby maksymalnie wykorzystać czas przeznaczony na naukę i przygotować się do egzaminu w sposób kompleksowy.

Pytania jawne a matura ustna: Co warto wiedzieć?

Pytania jawne to zagadnienia, które będą obowiązywać na maturze ustnej z języka polskiego w 2025 roku. Uczniowie będą losować pytania i omawiać je na podstawie poleceń ikonograficznych, literackich i językowych. Ta część egzaminu składa się z dwóch etapów, a zadania do rozwinięcia mają różne źródła inspiracji – od lektur obowiązkowych, przez literaturę piękną, aż po inne dzieła sztuki.

Struktura pytań jawnych

Na maturze ustnej z języka polskiego maturzyści będą losowali dwa zadania:

  1. Jedno zadanie z grupy pytań jawnych CKE (Centralna Komisja Egzaminacyjna) z lektury obowiązkowej.
  2. Drugie zadanie będzie dotyczyło literatury/ikonografii/znanych dzieł.

Przykład: Możesz trafić na pytanie dotyczące np. „Motywu cierpienia w Księdze Hioba” lub „Problemów społecznych zilustrowanych w Ferdydurke” Witolda Gombrowicza.

Pytania jawne matura ustna CKE z języka polskiego - lista wszystkich pytań 2025

Matura ustna 2025 z języka polskiego zostanie przeprowadzona zgodnie z harmonogramem szkół od 9 do 24 maja 2025 r. Egzamin potrwa 30 minut. Na maturze ustnej z języka polskiego maturzyści będą losowali dwa zadania. Jedno zadanie z grupy pytań jawnych CKE z lektury obowiązkowej oraz drugie z literatury lub z innych dzieł sztuki. Maturzyści będą musieli omówić je na podstawie polecenia np. ikonograficznego, literackiego czy językowego (pytanie niejawne).

Za rozwiązanie wszystkich zadań otrzymać będzie można 30 punktów.

Co znajdziesz w artykule:

Lista wszystkich pytań jawnych matura 2025 z języka polskiego:

  1. Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Poświęcenie się w imię wyższych wartości. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Miłość silniejsza niż śmierć. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego.

To tylko część pytań. Pełna lista zawiera aż 68 zagadnień, które musisz poznać i opracować. Fakt, że pytania na maturę w 2025 roku będą jawne, sprawia, że maturzyści będą mogli lepiej się do nich przygotować. Materiał do nauki jest jednak bardzo obszerny, dlatego opublikowanymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną zagadnieniami warto zająć się już wcześniej i opracować je wszystkie ze sporym wyprzedzeniem. Warto pamiętać o tym, że samo opracowanie pytań zajmie trochę czasu. Dodatkowo uczeń musi też nauczyć się opracowanych przez siebie odpowiedzi i wiedzieć, z jakiego kontekstu one wynikają.

Zadania jawne obowiązujące w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2025 r.

Poniżej przedstawiamy pełną listę pytań jawnych. Sprawdź czy zdążysz zapoznać się z nimi wszystkimi przed maturą. Lista wszystkich pytań jawnych matura 2025:

Biblia

  1. Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja)

  1. Poświęcenie się w imię wyższych wartości. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Miłość silniejsza niż śmierć. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja)

Homer, Iliada (fragmenty)

  1. Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sofokles, Antygona

  1. Konflikt racji moralnych. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec przeznaczenia. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)

  1. Motyw tańca śmierci. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Pieśń o Rolandzie (fragmenty)

  1. Średniowieczny etos rycerski. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pieśni o Rolandzie. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

William Szekspir, Makbet

  1. Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Czy człowiek decyduje o własnym losie? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Molier, Skąpiec

  1. Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ignacy Krasicki, wybrane satyra

  1. Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie znanej Ci satyry Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady

  1. Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie Romantyczności Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Jakie znaczenie dla człowieka ma przyroda? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, Dziady część III

  1. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Różne postawy człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Bolesław Prus, Lalka

  1. Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Różne oblicza przyjaźni. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Praca jako pasja człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 30. Konfrontacja marzeń z rzeczywistością. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Jakie cechy charakteru ułatwiają człowiekowi osiągnięcie celu? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Henryk Sienkiewicz, Potop

  1. Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara

  1. Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Motyw winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Co może determinować ludzkie postępowanie? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stanisław Wyspiański, Wesele

  1. Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Sen o Polsce czy sąd nad Polską? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Symboliczne znaczenie widm i zjaw. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Motyw tańca. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty)

  1. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Chłopów Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stefan Żeromski, Przedwiośnie

  1. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 47. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)

  1. Groteskowy obraz świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec presji otoczenia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu

  1. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na podstawie utworu Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)

  1. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem

  1. Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach? Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Albert Camus, Dżuma

  1. Co skłania człowieka do poświęceń? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek wobec cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

George Orwell, Rok 1984

  1. Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sławomir Mrożek, Tango

  1. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie? Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Marek Nowakowski, Górą „Edek”

  1. W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu? Omów zagadnienie na podstawie utworu Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Andrzej Stasiuk, Miejsce

  1. Jaką wartość dla człowieka ma pamięć o przeszłości? Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie

  1. Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca. Omów zagadnienie na podstawie utworu Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)

  1. Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Lista pytań jawnych CKE na maturę 2025

Czy już wiesz, jakie pytania będą obowiązywać na maturze ustnej z języka polskiego w 2025 roku? Poniżej przedstawiamy pełną listę zagadnień, dzięki czemu łatwiej zaplanujesz swoją naukę.

Pytania jawne matura ustna CKE z języka polskiego - lista wszystkich pytań 2025

Matura ustna 2025 z języka polskiego zostanie przeprowadzona zgodnie z harmonogramem szkół od 9 do 24 maja 2025 r. Egzamin potrwa 30 minut. Na maturze ustnej z języka polskiego maturzyści będą losowali dwa zadania. Jedno zadanie z grupy pytań jawnych CKE z lektury obowiązkowej oraz drugie z literatury lub z innych dzieł sztuki.

Maturzyści będą musieli omówić je na podstawie polecenia np. ikonograficznego, literackiego czy językowego (pytanie niejawne). Za rozwiązanie wszystkich zadań otrzymać będzie można 30 punktów. Sprawdź czy się dostaniesz na studia kalkulator maturalny.

Lista jawnych pytań na egzamin ustny z języka polskiego została ograniczona do 68 zagadnień, dzięki czemu matura 2025 będzie łatwiejsza. Sprawdź matury ustne 2025.

Fakt, że pytania na maturę w 2025 roku będą jawne, sprawia, że maturzyści będą mogli lepiej się do nich przygotować. Materiał do nauki jest jednak bardzo obszerny, dlatego opublikowanymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną zagadnieniami warto zająć się już wcześniej i opracować je wszystkie ze sporym wyprzedzeniem. Warto pamiętać o tym, że samo opracowanie pytań zajmie trochę czasu. Dodatkowo uczeń musi też nauczyć się opracowanych przez siebie odpowiedzi i wiedzieć, z jakiego kontekstu one wynikają.

Książki i materiały obowiązkowe na maturę 2025

Aby skutecznie przygotować się do matury z języka polskiego w 2025 roku, konieczne jest zapoznanie się z listą lektur obowiązkowych. Te dzieła literackie, zarówno polskie, jak i światowe, są kluczowe dla zrozumienia i analizy problemów literackich, które mogą pojawić się na egzaminie. Poniżej przedstawiamy szczegółową listę lektur:

  • Biblia (fragmenty): Księga Hioba, Księga Koheleta, Apokalipsa św. Jana
  • Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja): ze szczególnym uwzględnieniem mitów o Heraklesie, Prometeuszu i Tezeuszu.
  • Homer, Iliada (fragmenty): np. opis walk Achillesa z Hektorem.
  • Sofokles, Antygona: tragedia grecka przedstawiająca konflikt między prawem boskim a ludzkim.
  • Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty): przykład literatury średniowiecznej z motywem danse macabre.
  • Pieśń o Rolandzie (fragmenty): epopeja rycerska z okresu średniowiecza.
  • William Szekspir, Makbet: pełny dramat, koncentrujący się na tematach władzy, ambicji i moralności.
  • Molier, Skąpiec: komedia, która przezabawnym sposobem przedstawia skąpstwo i jego konsekwencje.
  • Ignacy Krasicki, wybrane satyry: np. "Pijaństwo", "Żona modna".
  • Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady: np. "Świtezianka", "Lilije".
  • Adam Mickiewicz, Dziady część III: jedno z najważniejszych dzieł polskiego romantyzmu.
  • Bolesław Prus, Lalka: powieść realistyczna ukazująca różnorodne aspekty społeczeństwa polskiego XIX wieku.
  • Henryk Sienkiewicz, Potop: fragmenty przedstawiające główne wydarzenia powieści historycznej.
  • Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara: powieść o młodym człowieku, który popełnia zbrodnię i zmaga się z wyrzutami sumienia.
  • Stanisław Wyspiański, Wesele: dramat symboliczny ukazujący różne warstwy społeczne.
  • Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty): epopeja chłopska ukazująca życie wiejskie.
  • Stefan Żeromski, Przedwiośnie: powieść przedstawiająca wizje odbudowy Polski po I wojnie światowej.
  • Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty): groteskowa powieść analizująca funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie.
  • Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu: opowiadanie o ludzkiej kondycji w obozie koncentracyjnym.
  • Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty): wspomnienia o gułagu.
  • Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem: reportaż o powstaniu w getcie warszawskim.
  • Albert Camus, Dżuma: powieść egzystencjalistyczna o człowieku wobec cierpienia.
  • George Orwell, Rok 1984: dystopia ukazująca życie w państwie totalitarnym.
  • Sławomir Mrożek, Tango: dramat o upadku wartości i bunt młodego pokolenia.
  • Marek Nowakowski, Górą „Edek”: opowiadanie nawiązujące do epizodów z realnego życia.
  • Andrzej Stasiuk, Miejsce: refleksje o pamięci i przeszłości.
  • Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie: krótka opowieść z czasów stanu wojennego w Polsce.
  • Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty): refleksje na temat podróżowania i historii.

Polecamy kursy oferowane przez serwis MaturaMindsMaturaMinds, które są w pełni zgodne z wymaganiami CKE na 2025 rok. Dzięki nim można dokładnie przeanalizować te lektury oraz inne wymagane materiały.

Przykładowe odpowiedzi na pytania jawne

Zobacz przykładowe odpowiedzi na pytania jawne, które pomogą Ci zrozumieć, czego oczekują egzaminatorzy. Umiejętność udzielania spójnych, przemyślanych odpowiedzi bazujących na kontekście literatury i historii jest kluczowa na maturze ustnej z języka polskiego. Przyjrzyjmy się zatem, jak można podejść do jednego z pytań.

Przykład: "Człowiek wobec niestałości świata w Księdze Koheleta"

Księga Koheleta, jedna z ksiąg mądrościowych Starego Testamentu, porusza kwestię ulotności i niestałości ludzkiego życia oraz natury świata.

  1. Główne zagadnienie:
    Księga Koheleta często nawiązuje do tematu przemijalności życia i daremności ludzkich dążeń. Wiele fragmentów mówi o tym, jak wszelkie prace i osiągnięcia człowieka mogą być bez znaczenia w obliczu niestałości świata i nieuchronności śmierci.

  2. Kontekst biblijny:
    Warto przytoczyć fragmenty takie jak: „Marność nad marnościami, wszystko marność” (Koh 1,2) czy „Człowiek odejdzie do swego wiecznego domu, a płaczki będą krążyć po ulicy” (Koh 12,5). Te wersy przypominają o kruchości ludzkiego życia i zachęcają do refleksji nad głębszym znaczeniem egzystencji.

  3. Kontekst literacki:
    Księga Koheleta ma również znaczenie literackie i jest często interpretowana w kontekście literatury egzystencjalnej. Przykłady jej wpływu można znaleźć w dziełach takich autorów jak Albert Camus ("Dżuma") czy Fiodor Dostojewski ("Zbrodnia i kara").

  4. Praktyczna aplikacja:
    Przygotowując się do tego pytania, warto rozważyć, jak osobiście można zinterpretować przesłanie Koheleta i jakie współczesne analogie można znaleźć. Pamiętaj, aby odpowiedź była wyważona i obejmowała zarówno treść Księgi Koheleta, jak i jej interpretacje oraz zastosowanie w kontekście innych dzieł literatury.

Jak zorganizować naukę, korzystając z kalendarza maturalnego

Na MaturaMinds znajdziesz pełny harmonogram matury na 2025 rok. Kliknij tutajKliknij tutaj, aby zaplanować swoją naukę zgodnie z kalendarzem i zapisz stronę w zakładkach, aby szybko do niej wracać w przyszłości!

Korzystanie z kalendarza maturalnego jest kluczowe dla skutecznego zaplanowania nauki. Dobrze zaplanowane przygotowania pozwalają uniknąć stresu w ostatnich tygodniach przed egzaminami. Oto kilka kroków, jak efektywnie zorganizować naukę:

  1. Stwórz plan nauki:
    Na podstawie kalendarza matury 2025, rozłóż materiał równomiernie na tygodnie i dni. Uwzględnij czas na powtórki oraz przerwy na regenerację.

  2. Określ priorytety:
    Zidentyfikuj obszary, które wymagają więcej pracy. Na przykład, jeśli masz trudności z literaturą romantyczną, poświęć odpowiednio więcej czasu na analizowanie utworów Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego.

  3. Ustal codzienne cele:
    Każdego dnia wyznaczaj sobie konkretne, mierzalne cele. Przykład: „Dziś przeczytam i zanotuję najważniejsze informacje z pierwszych trzech rozdziałów 'Lalki' Bolesława Prusa.”

  4. Znajdź czas na powtórki:
    Regularne powtórki są kluczowe. Zamiast zostawiać je na ostatni moment, wplataj je w swój plan nauki. Powtarzanie materiału co tydzień lub dwa jest skuteczniejszym podejściem.

  5. Korzystaj z narzędzi na MaturaMinds:
    MaturaMinds oferuje interaktywne pytania, fiszki oraz chatbot, który pomoże Ci w lepszym zapamiętywaniu i utrwalaniu wiedzy. Wykorzystaj te narzędzia do zorganizowanej i efektywnej nauki.

  6. Uwzględnij czas na odpoczynek:
    Nauka bez przerwy może prowadzić do wypalenia. Uwzględnij w swoim harmonogramie czas na relaks i hobby, które pomogą Ci zachować równowagę psychiczną.

Pytania jawne matura ustna CKE z języka polskiego - lista wszystkich pytań 2025

Matura ustna 2025 z języka polskiego zostanie przeprowadzona zgodnie z harmonogramem szkół od 9 do 24 maja 2025 r. Egzamin potrwa 30 minut. Na maturze ustnej z języka polskiego maturzyści będą losowali dwa zadania. Jedno zadanie z grupy pytań jawnych CKE z lektury obowiązkowej oraz drugie z literatury lub z innych dzieł sztuki.

Maturzyści będą musieli omówić je na podstawie polecenia np. ikonograficznego, literackiego czy językowego (pytanie niejawne). Za rozwiązanie wszystkich zadań otrzymać będzie można 30 punktów. Sprawdź czy się dostaniesz na studia kalkulator maturalny.

Lista jawnych pytań na egzamin ustny z języka polskiego została ograniczona do 68 zagadnień, dzięki temu matura 2025 będzie łatwiejsza. Sprawdź matury ustne 2025.

Fakt, że pytania na maturę w 2025 roku będą jawne, sprawia, że maturzyści będą mogli lepiej się do nich przygotować. Materiał do nauki jest jednak bardzo obszerny, dlatego opublikowanymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną zagadnieniami warto zająć się już wcześniej i opracować je wszystkie ze sporym wyprzedzeniem. Warto pamiętać o tym, że samo opracowanie pytań zajmie trochę czasu. Dodatkowo uczeń musi też nauczyć się opracowanych przez siebie odpowiedzi i wiedzieć, z jakiego kontekstu one wynikają.

Zaproszenie do innych artykułów na blogu

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o innych aspektach przygotowań do matury, zapraszamy Cię do odwiedzenia naszego bloga. Znajdziesz tam wiele cennych wskazówek i artykułów. Regularnie publikujemy nowe treści, które pomogą Ci skutecznie przygotować się do egzaminów maturalnych. Oto kilka tematów, które mogą Cię zainteresować:

  • Jak skutecznie zarządzać czasem podczas nauki do matury – wskazówki, jak efektywnie rozdzielić czas na naukę i odpoczynek.
  • Najczęstsze błędy maturzystów – jakie błędy warto unikać podczas przygotowań i podczas samego egzaminu.
  • Strategie rozwiązywania zadań matematycznych – szczegółowe poradniki dotyczące różnych typów zadań matematycznych, które mogą pojawić się na maturze.
  • Jak radzić sobie ze stresem przed egzaminem – techniki relaksacyjne i metody na obniżenie poziomu stresu.

Nie zapomnij odwiedzić naszych kursów gdzie znajdziesz jeszcze więcej materiałów, ćwiczeń i quizów, które pomogą Ci w przygotowaniach: Sprawdź nasze inne blogiSprawdź nasze inne blogi.

Podsumowanie

Z odpowiednim planowaniem i wsparciem, przygotowanie do matury z języka polskiego 2025 nie musi być stresujące. Dzięki pytaniom jawnym i narzędziom dostępnym na platformie MaturaMinds, możesz efektywnie zaplanować swoją naukę. Platforma oferuje różnorodne kursy, w tym:

MaturaMinds zapewnia interaktywne pytania, fiszki i lekcje, które są zgodne z wytycznymi CKE 2025. Dzięki temu możesz szybciej i bardziej efektywnie przyswajać nową wiedzę.

Nasza platforma umożliwia elastyczność w nauce – uczysz się wtedy, kiedy masz na to czas i ochotę, co pomaga zmniejszyć stres i skutecznie przygotować się do egzaminu. Więcej informacji znajdziesz tutajtutaj. Rekomendujemy również zapisanie strony w ulubionych, aby móc szybko powrócić do ważnych zasobów i terminów egzaminów: Kalendarz Matury 2025Kalendarz Matury 2025.

Dzięki MaturaMinds masz pewność, że jesteś dobrze przygotowany do matury z języka polskiego 2025. Teraz, gdy znasz pytania jawne, wykorzystaj dostępne materiały i zasoby, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki. Czeka na Ciebie sukces!

Czy podoba Ci się ten artykuł?

Zostaw nam swoją opinię

Powrót do bloga

Made with

in Poland © 2025 MaturaMinds